Evolucija 3D dizajna i grafike


Jedno od čestih pitanja koje dobivamo je i ˝Gdje se sve koristi 3D modeliranje?˝

Od automobilske industrije, marketinga i oglašavanja, arhitekture, filmova i video igara do primjene u medicini ova vještina doživljava pravi procvat.

Uz pojavu VR tehnologije i 3D printanja, mogućnosti za primjenu rastu svakim danom.

Product design

Znate li koji je prvi 3D model stvarnog objekta ikad napravljen? Koliko se taj proces razlikovao od današnjeg?

Pionir kompjuterske grafike, profesor Ivan Sutherland i njegovi studenti s grafičkog odsjeka studija računalnih znanosti sveučilišta u Utahu prije gotovo pola stoljeća proizveli su prvi 3D sken i render automobila. U vrijeme kada je većina računala još bila gotovo veličine hladnjaka i uglavnom bez zaslona, a najnaprednije ˝računalo˝ dostupno širem pučanstvo je bio arkadni stroj Pong, ova skupina ljudi odlučila je raditi na procesima i algoritmima potrebnim za 3D modeliranje i renderiranje.

Kako bi ovo postigli bez postojećeg softvera za modeliranje morali su skenirati fizički objekt te ga rasčlaniti na poligone, izmjeriti svaku liniju te ih onda unijeti u računalo.

Na pitanje kako je uspio toliko postići s ograničenjima u tehnologiji tog doba Sutherland je jednostavno odgovorio ˝Nisam bio svjestan da je to teško postići.˝

Poznati prethodnik modernih CAD programa, Sketchpad, također je Ivanovo djelo, kojim je postavio nove standarde u razvoju računalne grafike te demonstrirao korištenje računalne grafike za tehničke i umjetničke potrebe, kao i postavio presedan u modernom objektno orijentiranom programiranju.

Više o Ivanovom utjecaju možete pročitati ovdje.

Tokom godina i uz pojavu naprednijih računala i softvera 3D modeliranje i dizajn je daleko napredovalo.
Uz pomoć Blendera, Maye, 3ds Maxa i sličnih programa danas se product design može napraviti puno brže, detaljnije i interaktivnije.

Zanimljiva inovacija je spoj dizajn s VR/AR tehnologijom koju je pokušala ostvariti ekipa Gravity Sketch projekta. Njihov projekt trebao je zaživjeti na mobilnim, desktop i VR platformama te omogućiti 3D dizajniranje i manipuliranje objektima pomoću gesti i dodira u real time-u bez poznavanja CAD-a i sličnih programa. Iako projekt nažalost nije prošao Kickstarter, tehnologija i primjena iste će se svakako nastaviti ravijati u tom smijeru.

Izrada proizvoda i scena putem 3D modeliranja omogućuje oglašivačima da svoje proizvode stave u najbolji mogući kadar te da finalna kvaliteta prikaza bude čim jasnija, preglednija i primamljivija. Kada tome pridodamo činjenicu da tržišna istraživanja govore kako 3D oglašavanje zadržava pažnju čak 5 puta više nego klasično 2D oglašavanje, uopće nije čudno da sve više proizvoda dobiva i svoje 3d verzije.

Medicina

Kako je pojava 3D modeliranja i 3D printera izmjenila lice medicine?

Prije samo 10 godina izrada prostetike bila je dugoročan i skupocjen proces. Prijašnja prostetska pomagala bila su ograničena materijalima te često vrto teška i gruba za pacijenta, a situacija je bila još kompleksnija kod djece koja rastu.

Tehnologija 3D skeniranja, modeliranja i printanja značajno je skratila proces izrade i prilagodbe prostetskih pomagala. Iako je već i ovo velik napredak, pacijentima je od velike značajke i činjenica da su nova pomagala rađena po mjeri preciznije te se i sam dizajn donekle može personalizirati.

Entertaiment

Širem društvu najbliži primjer korištenja 3D tehnologija je u samom polju zabavne industrije, točnije, filmske industrije. 

Najviše se koriste u polju specijalnih efekata za stvaranje objekata i efekata koje nije moguće stvoriti ili je preskupo izvesti u normalnim uvjetima.

Tu nailazimo na pojam CGI (“ Computer Generated Imaging “) gdje pojedinci stvaraju novu zamišljenu scenu ili manipuliriaju postojećom da bi dobili okruženje koje je u skladu s atmosferom i vizijom filma.

Predvodnik u ovome bio je Pixar koji je još 1972. godine prvi put izradio grubi render ljudske ruke. Iako se radilo o vrlo jednostavnom primjeru, video je svejedno jedan od prvih koji je koristio ovu tehnologiju i svakako impresivan za to doba.

Kako Pixarov proces izgleda danas?

Čak i s nevjerojatnom računalnom snagom tvrtke Pixar potrebno je više od 6 sati renderiranja za samo jednu sličicu (kadar) animiranog filma. Od animatora se očekuje da pripreme po 100 kadrova tjedno, a prosječan film od 90 minuta ima čak 130 000 kadrova.

Zbog napretka tehnologije i realističnog dizajna, kada je pravilno izveden, CGI danas često neće biti primjetan (ovdje, dakako, ne mislimo na filmove popust Avatara gdje su specijalni efekti veliki dio filma).

Arhitektura

Kako je moderna tehnologija i razvoj softvera utjecao na arhitekturu?

Realistične reprezentacije prostora i zgrada bez potrebe za izradom fizičkih maketa svakako su jedna od glavnih promjena. 

Glavna prednost ovog pristupa je da je moguće brže i lakše raditi preinake dizajna te iste predstaviti klijentu.

Iako se papir još uvijek koristi za osnovne koncepte i prikaze, pojavom moderne tehnologije, a sada i VR tehnologije, arhitektima je omogućeno da svojim klijentima naprave precizne virtualne šetnje prostorom. Također ukoliko klijent preferira fizički oblik, može se 3D isprintati sam model iz softvera kao maketa s ogromnom preciznošću putem 3D printera koji su danas postali dostupni svima.

Šećer na kraju - Gaming

Kako smo akademija za video igre, bio bi čisti grijeh ne spomenuti i video igre te utjecaj razvoja 3d prikaza na ovu industriju

Od prvih igara (Pong, Space Invaders i slični) prošlo je više od 40 godina, i lice video igara se drastično izmijenilo. 

Od prvotnih linija i blokova te ograničenih radnji došli smo do današnjih realističnih 3D grafika i animacija, pa čak i igara miješane stvarnosti (VR/AR). No, ovoj temi ćemo dati prostora koliko i zaslužuje u našem slijedećem blogu. 

Pratite nas i čitamo se uskoro! 

psst! Jeste li već rezervirali svoje mjesto na tečaju 3d modeliranja