Audio produkcija: što, zašto, kako?


Uz glazbu se veselimo, tugujemo i procesiramo informacije. Pomaže nam u učenju, olakšava stres i uzdiže duh.

No, u ovom tekstu se nećemo pozabaviti temom utjecaja glazbe ili kako do posla (više o tome pročitajte u blogu "Kako pronaći posao kao audio producent?"), već kako ona nastaje, koji su segmenti glazbene produkcije i tko sve sudjeluje u nastajanju iste. 

Što je sound design (dizajn zvuka)?

Iako ne razmišljamo previše o uobičajenim zvukovima koje svakodnevno čujemo, naš mozak je dosta istreniran da percipira kako bi stvari u igrama trebale zvučati te da detektira odskakanja.

Dizajn zvuka (sound design) je danas takav da se publici najčešće nudi pojačana imitacija realnosti. Zvuk kakav postoji u prirodi zapravo nije realan! 

Da bi publika percipirala neki zvučni efekt kao realan i adekvatan zvuk, treba joj ponuditi najmanje deset puta intenzivniji zvučni efekt (npr: zvukove koji su izuzetno tihi u prirodi pojačamo na nivo normalnog dijaloga). 

Drugim riječima, dizajner zvuka (sound designer) obmanjuje publiku tumačeći određene situacije u cilju kreiranja „realnije realnosti”.

Umjesto definiranja dizajna najbolje je govoriti o tome što njime možemo postići:

  • Probuditi emocije ili raspoloženje
  • Ukazati na lokaciju ili pojačati dojam koji ostavlja (zvukovi prometa, zvukovi prirode, šum mora...)
  • Definirati karakter i akcije lika (da li je lik tih i sramežljiv, da li priča brzo, da li je ljut?)
  • Replicirati kako stvari zvuče u stvarnom svijetu
  • Pojasniti naraciju

Dakako, veliku ulogu ovdje igra balans, jer kao što smo spomenuli gore, ukoliko cjelokupne zvukove u igri ne ujednačimo dogoditi će se apsurde situacije gdje su određeni zvukovi pak postali prenaglašeni te skreću pažnju s nosećeg zvuka na sporedni (npr. zbog izuzetno glasnog zvuka hodanja, monolog lika je jedva čujan).

Vrste zvukčnih efekata u video igrama: DX, MX, SFX

Sound design, odnosno, dizajn zvuka u video igrama možemo podijeliti u nekoliko kategorija, a dijelimo ih prema svrsi. 

Svrha zvukova jest da igrača informiraju o bodovanju, dizanju levela, prijetećoj okolini i situaciji te da uz glazbu na igrača ostave emocionalni efekt i dojam realizma. 

Štoviše, mogli bismo reći da auditivni segment, uz ostale sastavnice video igara, oživljavaju svijet u koji igrač ulazi.

  • DX (dialogues) - dijalog, govor, disanje ili nekakvo mumljanje
  • MX (musics) - originalni soundtrack koji naglašava i dočarava dramatičnost
  • SFX (sound effects) - zvukovni efekti u igri koje proizvode objekti
  • BG (background) - pozadinski zvukovi kojima se dočarava ambijent i okolina u kojoj se igrač nalazi, a najčešće se odnosi na zvukove prirode

edukacija

Što sve podrazumijeva audio produkcija?

U industriji video igara, postoji nekoliko definiranih smjerova u kojima kao glazbenik možeš naći svoje mjesto i započeti vlastitu glazbenu karijeru, a svaki od tih smjerova zahtjeva svojevrsnu kreativnost i specifično znanje.

Producenti, tko ste vi i što zapravo radite?

Osim što prate razvoj nastajanja, snimanja soundtracka, tehnički segment i budžet, producenti se ponekad bave i kreativnim segmentima poput pisanja, skladanja i miksanja glazbe. 

Producenti organiziraju snimanje u studijima na kojima su i prisutni kako bi imali što veći utjecaj na proces razvoja projekta.
Posao producenta je dosta opširan te zahtjeva brojne karakteristike i znanja koja imaju vođe timova.
Poneki producenti su obučeni raditi i kao audio inženjeri, stoga je laicima posao producenta ponekad nejasan.

Producenti nadgledaju interpretaciju izvođača, snimanje soundtracka, surađuju sa skladateljima, inženjerima zvuka i biraju načine kako poboljšati izvedbe, riječi pjesama ili aranžman glazbe kako bi što bolje iskristalizirali predviđeni žanr i zvuk soundtracka.

Kao producent, moraš poznavati svaki od segmenata produkcije kojim se želiš baviti, imati i prepoznati talent, viziju gotovog projekta te svladati strpljenje i upornost. Danas posao audio producenta podrazumijeva poznavanje moderne tehnologije kako bi si u što većoj mjeri olakšali posao. 

Skladatelji naši, gdje ste?

Napredak tehnologije uvelike je olakšao bavljenje glazbom.
Poznati filmski skladatelj, Oscarom nagrađeni Hans Zimmer, tvrdi kako je u današnje vrijeme da bi se profesionalno bavio glazbom dovoljno imati računalo. Tako funkcioniraju i mnoga svjetska imena elektronske glazbe. 

Ono što je danas dovoljno budućim skladateljima jesu sluh, kreativnost, poznavanje instrumenata i tehnologije.

Jedan od zanimljivih aspekata skladanja za industriju video igara jest sličnost sa skladanjem za filmsku industriju.
Ono što kao skladatelj za video igre trebaš pokriti jesu ambijent, emocije i situacije u igri što ti omogućuje izražavanje vlastite kreativnosti. Zapravo, moglo bi se reći da skladatelji djeluju isto kao i pisci, no s drugim medijem izražavanja. Glazbu, posebice programsku, možemo shvatiti kao jezik kojim nastojimo ispričati priču.

Rad u FL Studiju te može pripremiti za samostalan skladateljski rad i slaganje vlastitog glazbenog portfelja koji će ti pomoći pri ostvarenju glazbene karijere.

Audio inženjeri, neizostavni članovi tima

Audio inženjeri montiraju, rukuju i održavaju tehničku opremu (kabeli, mikrofoni, zvučnici, instrumenti, DAW) koja se koristi za snimanje te reprodukciju zvuka i audio snimki.
Najčešće rade za glazbeni studio u kojem su upoznati sa svom opremom, a njihova je suradnja usko vezana uz producenta. Osim snimanja glazbe, brinu se za tehničku opremu i na različitim događanjima.

Audio inženjering se može odnositi i na sam razvoj opreme i programa koji služe za snimanje, miksanje i reprodukciju glazbe. Upravo zbog toga mnogi audio inženjeri uvijek nastoje biti korak ispred trenutne tehnologije kako bi nam omogućili što bolji i lakši rad na glazbenim projektima.

Kreativan si i poznaješ teoriju glazbe? Budi glazbeni aranžer

Kreativan si, ali nisi skladatelj?
Imaš dobre ideje i često radiš vlastite remixeve poznatih skladbi?
Upoznat si s glazbenom teorijom, voliš raditi originalne partiture, ali ne vlastitih skladbi?

U tom slučaju, sigurno ćeš se pronaći kao glazbeni aranžer! 

Mnogi skladatelji usko surađuju s aranžerima jer u ponekim slučajevima nisu detaljno upoznati s nekom vrstom žanra, ili instrumentima, stoga svoje ideje i zapise preusmjeruju aranžerima koji zaokružuju partituru i viziju skladatelja. 

Aranžeri su u glazbenoj industriji neophodni jer bez njihova rada skladatelji, dirigenti, izvođači, producenti i cijeli tim zadužen za projekt, ne bi imali jasnu i konkretnu viziju glazbenog sadržaja. 

Javite nam se!

Ukoliko se već bavite glazbom, produkcijom ili dizajnom zvuka svakako preporučamo da pročitate i naš blog o pripremi portfelja za industriju video igara, a ukoliko imate poteškoća pri pronalasku posla savjetujemo da si pročitate i naš blog "Kako pronaći posao kao audio producent?".

Zatrebate li bilo kakav savjet vezan uz audio produkciju slobodno se javite na machina@machina.hr, a za sve one koji tek žele krenuti sa učenjem vještina komponiranja, sound designa, miksanja i audio masteringa, pripremili smo tečaj audio produkcije pod mentorstvom Hrvoja Maroša, audio producenta i inženjera iz Exordium Gamesa!