Audio produkcija: što, zašto, kako?

Sastavila: Sanja Aleksandra Dorić


Od početka ljudske civilizacije do danas glazba je neizostavna poslastica naših života. Uz glazbu se veselimo, tugujemo i procesiramo informacije. Pomaže nam u učenju, olakšava stres i uzdiže duh. Iako smo u posljednjih nekoliko desetljeća uvelike tehnološki napredovali, ni sami još uvijek nismo svjesni utjecaja glazbe na naš život. No, u ovom tekstu se nećemo pozabaviti temom utjecaja glazbe, već kako ona nastaje, koji su segmenti glazbene produkcije i tko sve sudjeluje u nastajanju iste.


Što je sound dizajn?

Umjesto definiranja dizajna najbolje je govoriti o tome što njime možemo postići:

  • Probuditi emocije ili raspoloženje
  • Ukazati na geografsku lokaciju
  • Definirati karakter i akcije lika
  • Replicirati kako stvari zvuče u stvarnom svijetu
  • Pojasniti naraciju

Iako ne razmišljamo previše o uobičajenim zvukovima koje svakodnevno čujemo naš mozak je dosta istreniran da percipira kako bi stvari u igrama trebale zvučati te da detektira odskakanja

Vrste zvukovnih efekata u video igrama: DX, MX, SFX

Sound design u igrama možemo podijeliti u nekoliko kategorija, a dijelimo ih prema svrsi. U videoigrama su prisutne sve vrste navedenih zvukova, a poneke zvukovne efekte možemo svrstati u više kategorija. 

Njihova svrha jest ta da igrača informiraju o bodovanju, dizanju levela, prijetećoj okolini i situaciji te da uz glazbu na igrača ostave emocionalni efekt i dojam realizma.
Štoviše, mogli bismo reći da auditivni segment, uz ostale sastavnice video igara, oživljavaju svijet u koji igrač ulazi.

  • DX vrsta zvuka se odnosi na dijalog, govor, disanje ili nekakvo mumljanje
  • MX podrazumijevama originalni soundtrack koji naglašava i dočarava dramatičnost situacije u kojoj se igrač nalazi
  • SFX zvukovni efekti u igri koje proizvode objekti
  • BG su pozadinski zvukovi kojima se dočarava ambijent i okolina u kojoj se igrač nalazi, a najčešće se odnosi na zvukove prirode (vjetar, životinje, lišće...)

edukacija

Što sve podrazumijeva audio produkcija?

(sound design, skladanje, produkcija, aranžiranje, audio inženjering)

U industriji video igara, postoji nekoliko definiranih smjerova u kojima kao glazbenik možeš naći svoje mjesto i započeti vlastitu glazbenu karijeru, a svaki od tih smjerova zahtjeva svojevrsnu kreativnost i specifično znanje.

Producenti, tko ste vi i što zapravo radite?

Osim što prate razvoj nastajanja, snimanja soundtracka, tehnički segment i budžet, producenti se ponekad bave i kreativnim segmentima poput pisanja, skladanja i miksanja glazbe. Producenti organiziraju snimanje u studijima na kojima su i prisutni kako bi imali što veći utjecaj na proces razvoja projekta. Posao producenta je dosta opširan te zahtjeva brojne karakteristike i znanja koja imaju vođe timova. Poneki producenti su obučeni raditi i kao audio inžinjeri, stoga je laicima posao producenta ponekad nejasan.

Kao producent soundtracka možeš preuzeti različite uloge. 

Producenti nadgledaju interpretaciju izvođača, snimanje soundtracka, surađuju sa skladateljima, inženjerima zvuka i biraju načine kako poboljšati izvedbe, riječi pjesama ili aranžman glazbe kako bi što bolje iskristalizirali predviđeni žanr i zvuk soundtracka. 

Kao producent, moraš poznavati svaki od segmenata produkcije kojim se želiš baviti, imati i prepoznati talent, viziju gotovog projekta te svladati strpljenje i upornost. Danas posao audio producenta podrazumijeva poznavanje moderne tehnologije kako bi si u što većoj mjeri olakšali posao. 

Skladatelji naši, gdje ste?

Napredak tehnologije uvelike je olakšao bavljenje glazbom. Poznati filmski skladatelj, Oscarom nagrađeni Hans Zimmer, tvrdi kako je u današnje vrijeme da bi se profesionalno bavio glazbom dovoljno imati računalo. Tako funkcioniraju i mnoga svjetska imena elektronske glazbe. Ono što je danas dovoljno budućim skladateljima jesu sluh, kreativnost, poznavanje instrumenata i tehnologije.

Jedan od zanimljivih aspekata skladanja za industriju video igara jest sličnost sa skladanjem za filmsku industriju.
Ono što kao skladatelj za video igre trebaš pokriti jesu ambijent, emocije i situacije u igri što ti omogućuje izražavanje vlastite kreativnosti. Zapravo, moglo bi se reći da skladatelji djeluju isto kao i pisci, no s drugim medijem izražavanja. Glazbu, posebice programsku, možemo shvatiti kao jezik kojim nastojimo ispričati priču.

Rad u FL Studiju te može pripremiti za samostalan skladateljski rad i slaganje vlastitog glazbenog portfelja koji će ti pomoći pri ostvarenju glazbene karijere.

Audio inženjeri, vaša uloga je...?

Audio inženjeri su neizostavni članovi svakog glazbenog tima. Oni montiraju, rukuju i održavaju tehničku opremu (kabeli, mikrofoni, zvučnici, instrumenti, DAW) koja se koristi za snimanje te reprodukciju zvuka i audio snimki. Najčešće rade za glazbeni studio u kojem su upoznati sa svom opremom, a njihova je suradnja usko vezana uz producenta. Osim snimanja glazbe, brinu se za tehničku opremu i na različitim događanjima.

Audio inžinjering se može odnositi i na sam razvoj opreme i programa koji služe za snimanje, miksanje i reprodukciju glazbe. Upravo zbog toga mnogi audio inžinjeri uvijek nastoje biti korak ispred trenutne tehnologije kako bi nam omogućili što bolji i lakši rad na glazbenim projektima.

Kreativan si i poznaješ teoriju glazbe? Budi glazbeni aranžer

Kreativan si, ali nisi skladatelj?
Imaš dobre ideje i često radiš vlastite remixeve poznatih skladbi?
Upoznat si s glazbenom teorijom, voliš raditi originalne partiture, ali ne svlastitih skladbi? 

U tom slučaju, sigurno ćeš se pronaći kao glazbeni aranžer. Mnogi skladatelji usko surađuju s aranžerima jer u ponekim slučajevima nisu detaljno upoznati s nekom vrstom žanra, ili instrumentima stoga svoje ideje i zapise preusmjeruju aranžerima koji zaokružuju partituru i viziju skladatelja. Aranžeri su u glazbenoj industriji neophodni jer bez njihova rada skladatelji, dirigenti, izvođaći, producenti i cijeli tim zadužen za projekt, ne bi imali jasnu i konkretnu viziju glazbenog sadržaja. Jedan od najpoznatijih i najčešće korištenih programa za izradu partitura je Sibelius, nazvan po finskom skladatelju Jeanu Sibeliusu.

Psst! Detalje o tečaju audio produkcije saznaj ovdje ili nam se javi na machina@machina.hr i rezerviraj svoje mjesto jer krećemo 26.04.2017. :) edukacija

Proces nastajanja glazbe izvana djeluje kao kompliciran i umrežen sustav koji djeluje zatvoreno. Međutim, priroda glazbe je suprotna tome. Baš kao i glazba, proces nastajanja glazbe može biti kompliciran, jednostavan, frustrirajući ili entuzijastičan. Ovisi isključivo o sposobnostima, volji i znanju te pojedincima koji rade ovakvu vrstu posla. Bitno je shvatiti da bilo da ste početnik ili veteran u industriji, mjesto za napredak i stjecanje novih vještina je uvijek otvoreno. Glazba, tehnologija i kreativnost evoluiraju stoga je jedino bitno napraviti prvi korak. Srećom, ostvarenje vaše glazbene karijere ovisi upravo o vama samima.